Saturday 15 November 2014

dah pukul 9 pagi? hmmm

salam.

hari sabtu.

Aku masih membungkus dalam hamparan selimut. walaupun perut dah berkeroncong, tetapi aku masih degil tak nak bangun. Tuhan, tolong berikan aku kerajinan. Banyak sangat kerja yang nak disiapkan. Siapa kata hari minggu hari untuk beristirehat? Masa semakin suntuk. Aku sedang mengejar deadline, kalau tidak aku yang akan die.

Dalam kepala tengah fikir nak masak apa hari ni. Macam nak masak bihun tapi stok sayur dah habis kowt. Rugi tak pergi pasar semalam, borong sayur. Aku ni jenis yang pantang kalau tak jumpa sayur dalam main course. Rasa macam hidangan tak lengkap. dan aku jenis pantang orang tak makan sayur, paling teruk pun aku bebel je la "dah besar-besar pun tak nak makan sayur".

Memang biasanya kanak-kanak paling tak suka makan sayur kan? aku teringat anak saudara aku yang umur 2 tahun. mula-mula elok je dia makan semua benda sebab ye la, budak baru ada gigi dah boleh makan sendiri. lepastu dah pandai tanya, "acik ni apa?". aku cakap "ini sayur. sayur sedap dan baik untuk kesihatan." dia cakap "tak nak sayur."

Diorang dah pandai beza kan rasa sayur rupanya. Memang la sayur tak sedap sangat berbanding ayam goreng. Susah betul nak didik kanak-kanak makan sayur. Kalau nak paksa makan, nanti merajuk pusing satu rumah.

Tapi ada penyelesaiannya, bagi diorang makan mealshakes dari Shaklee. anak saudara aku tu dulu paling susah nak makan nasi. asyik nak mintak keropok ikan goreng je. Mak nye (kakak aku) dah risau tapi nasib baik cepat jumpa produk ni. Alhamdulillah, aku pun teruja tengok anak saudara aku ni makan. Siap mintak tambah lagi. cuma yang pasal sayur tu memang tak lah dia nak makan. suruh buang dari pinggan pulak tu.

Dulu dia kurus kering ikut mak nye. tapi sekarang dah naik berat badan. dah boleh dah cubit lemak dia sikit-sikit. Dan dah semakin bijak! bila lapar, dia pandai pergi dapur cari makanan sendiri. bukak peti ais dan makan depan tv. cuma kakak aku kena sediakan makanan siap-siap dalam peti ais. senang dapat anak saudara macam ni. bijak dan cerdas. Oh ya, satu family boleh kongsi minum mealshakes.

Selain mealshakes, anak saudara aku ni pun makan vitamin C chewable dari Shaklee. Dia selalu nampak mak dia makan set vitamin berpantang Shaklee, so dia pun teringin nak makan vitamin jugak. so kakak aku belikan dia vitamin C. sedap rasa oren. hari-hari dia minta nak makan, "acik, satu hari makan satu biji je" katanya.

Jika berminat nak cuba Mealshakes dan vitamin C untuk anak anda, atau berminat nak tahu pasal vitamin Shaklee boleh hubungi Master-to-be Shaklee di facebook Mariah Smile atau hubungi melalu whatsapp (0173065200). InsyaAllah anda akan diberi khidmat nasihat percuma. Jika anda berminat nak jadi ahli atau pengedar, sis Mariah akan membantu anda sehingga berjaya.




okay perut aku dah start lapar. Lepas breakfast, kita telan vitamin B complex Shaklee sebiji untuk sehari!

No comments: