Friday 26 April 2013

segi empat tepat dan bulatan


Malaysia tengah mengalami satu sindrom yang  luar biasa! demam pilihan raya! 

aku salah seorang yang tak sempat nak mendaftar sebagai seorang pengundi tahun ni, so aku tak berminat nak keluarkan statement-statement berbaur politik sebenarnya, tetapi kisah ini berkaitan dengan politik pulak.

ok, senang cakap aku seorang yang menghormati pendirian politik semua orang. kau nak sokong siapa-siapa pun itu hak kau. aku tak kan maki, mahupun caci. ini negara demokrasi dan aku seorang pengamal + demokrasi = pendemokrasi.

actually, time tu senior aku ni tengah lepak atas katil dan aku tengah membuat poster untuk bisnes perniagaan kumpulan aku menggunakan adobe photoshop.

sekarang korang bayangkan;

-aku lukis satu bulatan segi empat tepat. menggunakan background hitam bercorak 'seamless'.
-kemudian aku lukis satu bulatan kat tengah-tengah berwarna kelabu dan aku transparent kan sikit je untuk menonjolkan background belakang.
-seterusnya, aku crop gambar member aku letak kat tengah-tengah bulatan tu.
-ikut idea kreatif kat kepala aku ni, lepas edit kasi comel, aku nak crop bulatan tu, then paste kat poster.

korang dapat bayangkan tak??

tetapi, rupanya senior aku tu dah lama dah perhatikan apa yang aku buat dari belakang.

dan dia tiba-tiba cakap, "kau buat ape tu ha?......eh eh eh taksub nya kau kan?"

aku time tu sumpah tak mengerti apa-apa. "err, taksub apanya kak?"

dia tunjuk skrin laptop aku. "tu..sampai nak buat macam tu sekali."

otak aku semakin lama makin berfungsi. "eh, kak. dah salah faham ni. saya tak terfikir pun nak buat bendera parti. tak ada kena mengena pun. pasni saya nak crop bulatan ni."

"oh, ye ke. hahaha ingat kan ape tadi."

aku tak kisah lah dia nak malu tahap petala ketujuh ke ape, yang pastinya aku terkejut la jugak. lukis macam ni pun dah kira taksub ke? susah jugak kalau macam ni. mesti penyokong parti yang guna bentuk lain anti atau fobia dengan bentuk segi empat sama dan bentuk bulat ini. hihihi..

sampai sekarang, kalau aku nak edit poster, guna bentuk segi empat tepat dan bulatan, mesti aku akan teringat kisah ni. tetibe aku rasa aku boleh teka senior aku ni sokong parti mana. hehehe

p/s: hari tu dia pernah tanya aku sokong parti mana. aku jawab, "saya belum daftar pengundi lagi la kak."

No comments: