Tuesday 23 December 2014

ohoiii duit

Salam...

duhh it's took me a long time to finish my final year project, but luckily my coordinator is very kind and helpful. So just after i submit my draft to my supervisor (which you must know that supervisor and coordinator are different person), i straightly went to my hometown. Well, it's kinda two months i did not have the right time to go home due my hectic schedule. only God knows how much i miss my parents, the room, the bed, the tv and the fridge!

So here it goes, pagi tu aku isi minyak kereta RM10, basuh kereta RM10 dan beli sarapan RM2. Memang tu je duit yang ada dalam purse pun. Masa tengah drive nak ke Bandar Tasik Selatan, baru aku sedar yang aku akan melalui tol. Demm betul lah. Terpaksa aku selongkar sana sini nak mencari duit bayar tol. Nak guna touch'n'go, aku pun tak pasti ada berapa baki yang tinggal sebab dah lama tak guna. Nasib baik jumpa jugak RM1.30. cukup-cukup nak bayar tol.

Sampai rumah, memang aku tak keluar pergi mana-mana. Sedara mara aku datang melawat hujung minggu tu so doploh pat jam la aku duk rumah melayan tetamu. Again, there is still no cash in my purse. Zero. Cukup tiga hari kat rumah, aku kena balik kolej dah. Ayah aku dah tanya, "nak duit ke?" padahal ayah aku tau purse aku tengah kosong. tapi aku jawab "tak yah lah. ada lagi dalam akaun." (padahal duit dalam akaun tinggal bape je huhu) bukan aku nak menolak rezeki, tapi aku tahu ayah aku lebih memerlukan duit tu.

Just my 2 cents lah kan. Mula-mula memang aku serabut gila fikir pasal duit. Sebab dalam dunia ni, semuanya perlukan duit. Rasa macam tak boleh hidup tanpa duit. Tapi lama-lama aku sedar, kenapa hidup perlu bertuhankan duit? bukan kah Allah yang tentukan rezeki semua orang. So aku just let it go. Pandai-pandailah aku berjimat cermat dengan baki duit yang ada dalam akaun bank.

Dah sampai KL, baru aku pergi cari atm nak keluarkan duit. Dalam hati duk berkira-kira berapa nilai yang patut aku keluarkan. Kalau keluarkan banyak sangat, nanti terjoli kat mana-mana pulak kan. Sambil-sambil aku duk tekan no pin, aku doa banyak-banyak dalam hati. Semoga ada rezeki aku hari ni. Dan alhamdulillah, duit zakat dah masuk. Ya Allah bersyukurnya. Dah lama aku mohon tapi pihak zakat kata belum masuk lagi. Walaupun tak banyak mana pun duit yang aku dapat, sekurang-kurangnya aku masih boleh tersenyum. Jangan lupa, kena berjimat cermat!

No comments: