Wednesday 27 August 2014

EPISOD 5 AKU TETAP MENANTIMU

usai pulang dari kerja, Tiya memberhentikan keretanya berhampiran pokok mangga tempat dia dan Fahmi selalu berehat suatu ketika dahulu..ketika Tiya masih lagi bercuti dan banyak masa lapang..kini tidak lagi.. dari jauh kelihatan Fahmi duduk bersendirian di dahan pokok sambil membaca buku.

'ahh Fahmi sudah mulai bersekolah..rajin nya dia membaca.' terdetik di hati Tiya. senyum.

walaupun Tiya rindukan Fahmi tetapi seolah-olah ada sesuatu yang mula menjauhkan dirinya dari Fahmi.

'aku tak pasti ini kebetulan atau apa..tetapi fahmi mengingatkan aku tentang seseorang...'

seseorang yang aku tak tahu apa salahnya, sehingga penduduk kampung menganggapnya jahat..
selama aku kenali dia, cuma aku sahabatnya. cuma aku teman ketawanya.. malah dia tidak pernah menangis dihadapanku..dia teman ku yang baik.. yang menyenangkan..

triitt..triiitt...ada mesej masuk

<dah habis kerja?> -Pak Ngah
<dah. on the way balik rumah.>
<hati-hati memandu. dah nak maghrib ni.> -pak ngah

tukk tukk tukk..tingkap di bahagian pemandu diketuk. wajah Fahmi menyeringai senyum memandangku.
pintu ku buka.

"seronoknya. kak tiya datang hari ni. fahmi rindu kat kak tiya. bosan la sorang-sorang." fahmi masih lagi memegang buku di tangan.
"akak pun rindu fahmi. tapi akak sibuk sekarang dengan kerja. maaf ye tak dapat teman fahmi kat pokok dah." aku berbasa-basi.
"tak pe..fahmi faham." fahmi memandang ke tanah..
"sekolah macam mana? ok?"
"ok je.." pandangan nya masih ke bawah. tiya memandang jam tangannya. jam 7 petang.
"ermm kakak dah lambat. nanti Tok ngah risau. akak balik dulu ya?. nanti kita sembang lagi." aku mengusap rambut fahmi dan fahmi menghulurkan tangan bersalam denganku.

'aku sebenarnya masih belum puas bersembang dengan Fahmi. masih banyak persoalan bermain di mindaku.'

****

Ahad. Pagi itu aku tidak membantu pak Ngah berniaga di pasar tani seperti kebiasaan. aku meminta izin pak ngah untuk ke rumah Fahmi. Rumah Fahmi kecil sahaja, kata Pak Ngah tok ketua beri keizinan kepada ibu fahmi untuk tinggal di situ dengan ihsan orang kampung. asal mereka bukan orang sini, dari kampung lain membawa diri berhijrah ke sini.

"adik ni siapa? cari siapa?" wanita yang sedang menyapu halaman menyapaku.
"saya Atiyah, anak saudara Pak Ngah Hakimi. Fahmi mana kak? tak nampak dia main kat pokok depan tu." Tiya menunjukkan dusun pak ngah nya di seberang jalan.
"ohh kamu la yang akak nampak sembang dengan dia hari tu? fahmi ada cerita. dia pergi sekolah hari ni.ada latihan sukan."
"oh  ya? fahmi main sukan apa kak?"
"olahraga katanya. eh masuklah akak buatkan air sikit."
"kak, tak payahlah susah-susah. saya datang ni pun nak tanya sikit-sikit je pasal fahmi."

****
bicara ibu fahmi masih terngiang-ngiang di telinga..
"ayah fahmi dah lama meninggal dunia. masa dia kecik lagi. .."
"kalau boleh saya tahu, kenapa suami akak meninggal dunia?"
"............."
"kak, saya minta maaf kalau tanya soalan yang sensitif.."
".......dia meninggal sebab kemalangan jalan raya. emm akak ada kerja sikit. apa kata kamu balik dulu. petang sikit nanti fahmi balik lah."
Tiya cuma menurut. kehadirannya seolah-olah tidak disenangi oleh ibu fahmi. sedang Tiya menyarung seliparku, namanya dipanggil.
"Tiya, kamu tak ingat kah akak ni siapa?"
Tiya memandang wajah ibu fahmi dengan persoalan. kenal? siapa ibu fahmi sebenarnya?
"akak lah Hawa. isteri arwah Fatih."

Tiya hampir terjelepuk ke tanah namun cepat-cepat dia cuba seimbangkan diri. tak ada kata-kata yang bisa terkeluar dari mulut mereka berdua. Tiya memalingkan diri dan masuk ke perut kereta. ibu fahmi, kak hawa masih lagi di muka pintu melihatnya pergi.

No comments: